loading...

سمپاشي

سمپاشي-سمپاشي منازل-خدمات سمپاشي-سمپاشي سوسك

بازدید : 1778
11 زمان : 1399:2

خارش هاي موضعي بي دليل و التهابات پوستي


مايت ها (هيره ها)

هيره ها خيلي كوچك و ميكروسكوپي هستند و طول آنها حدود 5.0 تا – 2 ميليمتر است. هزاران نوع از آنها روي بدن حيوانات زندگي مي كند.آنها مانند كنه ها 8 پا دارند، ولي بدنشان يا بند ندارد يا بندهاي كمي دارد. بيشتر گونه ها مراحل ، تخم، لارو، نمف و بالغ دارند. در مراحل نا بالغ شبيه بالغ ولي كچكتر هستند. بعضي از هيره ها ناقل بيماري هاي مهمي مانند تب تيفوسي ناشي از ريكتزيا تسو تسو گاموشي (تيفوس بوته زار) و تعدادياز بيماري هاي ويروسي هستند. هيره ها با گزش خود موجب آزار و اذيت شديد انسان و حيوان مي شوند. بسياري از افراد نسبت به هيره ها و گزش آنها با حساسيت زيادي واكنش نشان مي دهند. هيره هايي كه آفت هاي اصلي هستند عبارتنداز:

هيره هاي گزنده

هيره هاي مولد گال

مايت هاي گرد و غبار

هيره هاي گزنده يا مايت ها خارش زا

طول بدن هيره هاي گزنده بالغ (گونه ترومبيكوليده) حدود 1 تا 2 ميليمتر و گاها تا 1.0 ميليمتر و به رنگ قرمز روشن و يا قهوه اي مايل به قرمز با ظاهري مخملي هستند. نمف كوچكتر از بالغ و شبيه آن است. لارو كه چيگر ناميده مي شود، خيلي كوچك است و فقط 3. 0 -15 .0 ميليمتر طول دارد . و فقط لارو ها هستند كه حيوانات و انسان را نيش مي زند. بالغين و نمف ها در خاك زندگي كرده و از حشرات كوچك و هيره هاي ديگر و تخم آنها تغذيه مي كنند.
بعد از خروج از تخم ها، در طبيعت لاروها به سمت علفها و برگها و روي زمين مي خزند و در آنجا منتظر مي مانند تا ميزبان مناسب (انسان يا حيوان) را پيدا كرده و به آن حمله كنند. در اماكن مسكوني مشاهده شده است كه اين هيره ها به صورت جالبي سازگاري پيدا كرده اند و مانند نحوه عمل در طبيعت بدون نياز به خاك سيكل زندگي خود را طي مي كنند و باعث خارش و گزش هاي پوستي مي شوند. در انسان در قسمتهايي كه لباس به بدن مي چسبد بيشتر حمله مي كنند.
لارو به مدت دو روز تا يك ماه بسته به نوع هيره به پوست بدن ميزبان و لابلاي بخش كش باف لباس هاي زير مي چسبد و خونخواري مي كند، سپس روي خاك ( و يا در اماكن انساني روي فرش ، دشك… ) افتاده و به نمف و بعدبه بالغ بي خطر تبديل مي شود.

زيستگاه مناسب اوليه براي هيره ها مزارع، علف زار ها، نواحي بوته زار، مزارع متروكه برنج و جنگل هاي احيا نشده است. همچنين هيره هاي گزنده در پاركها ، باغها ، چمن زارها ، و مناطق مرطوب كناره هاي رودخانه ها و نهرها يافت مي شوند.

گزش ممكن است سبب خارش شديد ، تحريك و التهاب پوست شود كه بيشتر روي پاها ، روي شكم و دستها ديده مي شود. در محل گزش، پوست كمي متورم شده و قرمز مي شود. نقطه رمز در مركز برامدگي، محل قرار گيري هيره است. چون هيره ها با چشم غير مسلح قابل مشاهده نيستند، بيشت مردم تا زماني كه مورد گزش قرار نگرفته اند از حضور آنها بي خبر هستند.

هيره هاي مولد گال

گال يا جرب ( Scabies) يك بيماري عفوني خارش دار و عامل آن بندپايي از گروه «مايت»ها يا «هيره»ها به نام علمي «Sarcoptes scabiei» است. مايت ها موجوداتي شبيه كنه، اما بسيار كوچكتر و ميكروسكوپي و ماده هاي آنها با اندازه اي در حدود 3 ميلي متر هستند .
اين بيماري شايع ترين بيماري پوستي خارش دار در جهان است و سالانه بيش از 300 ميليون نفر در دنيا به آن مبتلا مي شوند. مايت نر كه اندازه اش تقريباً نصف ماده است پس از بارور نمودن جنس ماده، بعد از مدت كوتاهي مي ميرد. محل زندگي انگل، داخل پوست بدن انسان است و پس از انتقال به ميزبان، قسمت سطحي پوست بدن را به صورت عمودي سوراخ كرده سپس به ايجاد تونل در سطح افقي مي پردازد، به طوري كه در هر شبانه روز حدود 3-2 ميليمتر پيشروي مي كند و تخمهايش را در داخل آن قرار مي دهد. هيره ماده در طول زندگي 4 تا 5 هفته اي خود در داخل «نقب»هاي داخل جلدي حدود 40 تا50 تخم مي گذارد كه بعد از 3 تا 5 روز حدود 10 درصد آنها باز مي شوند و لاروهايي از آنها خارج مي شوند كه از سلولهاي پوست تغذيه كرده و تونلهاي جديدي را ايجاد مي كنند و نهايتاً به هيره بالغ تبديل مي شوند.دوره زندگي هيره از لارو تا تخم 10 تا 24 روز طول مي كشد. راه اصلي انتقال، تماس نزديك حداقل براي 15 دقيقه با افراد آلوده و گاهي از طريق وسايل آلوده است.

اين انگل هنگامي كه روي پوست مي نشيند، پوست را سوراخ مي كند و به زير پوست مي رود. هيره در زير پوست تونلهايي را حفر مي كند و در آنها شروع به تخم ريزي مي كند و كلاً زندگي اش در همين تونلها خلاصه مي شود. تقريباً پس از گذشت يك ماه از ورود انگل به بدن بيمار كم كم او علايمي را در خود مي بيند كه هشدار دهنده گال است . نشانه اصلي بيماري خارش است. خارش معمولاً شبانه و شديد است و هنگام خواب در بستر كه بدن شخص گرم مي شود، اتفاق مي افتد. انگلها بر اثر گرم شدن محيط و در بعضي مواقع با حمام كردن با آب گرم نيز فعال شده و خارش شروع مي شود. علايم ديگر شامل ضايعات پوستي قرمز رنگ و برجسته، تورم موضعي، بثورات جلدي و تونلهاي زيرپوستي به طول 3 تا 15 ميلي متر است. دانه هايي به شكل مرواريد كه محتوي مايع شفاف بوده و هاله اي قرمز رنگ دور آن را احاطه كرده، روي پوست پديد مي آيند و اندازه هر يك از دانه ها كه به صورت تاول قابل ديدن است، معمولاً به اندازه ته سنجاق مي باشد و ممكن است به علت خاراندن زياد شكل خود را از دست داده و به صورت اثرات خراش مانند يا به صورت زخمهايي در محلهاي آلوده ديده شود. هيره هاي اسكابيي نقاطي از بدن انسان كه داراي پوست ظريف، چين خورده و مرطوب است مانند پشت و كف دستها، فضاهاي بين انگشتان، مچ، آرنج، زير بغل، و كشاله ران و نوك سينه را آلوده مي كنند. در شيرخواران صورت، كف و قوزك پا نيز ممكن است درگير شود. تشخيص قطعي با آزمايش ضايعات جلدي و مشاهده مايت در زير ميكروسكوپ صورت مي گيرد.

هيره گرد و غبار خانگي

هيره هاي گرد و غبار خانگي (كمپلكس درماتوفاگوئيدس) در سراسر جهان پراكنده است. آنها خيلي كوچك هستند (3.0 ميليمتر) و در مبلمان منزل، رختخواب ، بالش و قالي زندگي مي كنند. و از بقاياي مواد آلي همچون فلس پوست و وسته هاي جدا شده تغذيهمي كنند. در بيشتر مردم تنفس گرد و غبار حاوي هيره ها ، مدفوع و ديگر فضولات و قارچهاي مربوط به آنها باعث واكنش هاي حساسيتي از قبيل آسم و التهاب غشاي موكوسي بيني و التهاب ها و خارش هاي پوستي مي شود. تعداد زيادي از آلرژن هاي ناشي از هيره هاي گرد و غبار ممكن است بعد از مرتب كردن رختخواب وارد هوا شوند. برخي ديگر از هيره ها سبب واكنش هاي مشابه در افرادي مي شوند كه در مجاورت محصولات انباري، غلات و غذاي حيوانات زندگي مي كنند و به مايت هاي انباري مشهور هستند.

اهميت پزشكي و مبارزه با مايت ها

همانطور كه عنوان شد مايت ها بسته به گونه اي كه به آن تعلق دارند تاثيرات مختلفي را بر سلامت مي گذارند.
جهت درمان علاوه بر استفاده از كرمهاي دور كننده استفاده از آنتي بيوتيك ها و تركيبات آنتي هيستامين توصيه مي گردد. مهمترين نكته در ابتلا به مايتها عدم خارش محل تحريك شده است. زيرا علاوه بر آسيب بر بافتهاي پوستي سب تورم بيشتر و عفونت مي گردد.
در خصوص حساسيت به مايتها مي توان باآزمايش ميزان غلظت مدفوع هيره (گوانين) موجود در گرد و غبار، غلظت آلرژن هاي هيره گرد و غبار را محاسبه كرد.
مي توان با كاهش رطوبت اتاقها، بهبود تهويه و حذف گرد و غبار، هيره ها و قارچ هاي مربوط را كنترل كرد. اتاقهاي خواب و نشيمن بايد مرتب هوادهي شوند يا رطوبت آنها با اقدامات ديگر كاهش يابد، تكاندن رختخوابها و شستن مكرر ملافه ها و پتوها ، موجب كاهش دسترسي به غذا در نتيجه كاهش تعداد هيره ها مي شود. استفاده از جارو برقي روي تختخوابها ،فرشها و مبلمان نيز موثر است . در آلودگي هاي شديد و خارش هاي ناراحت كننده مداوم مي بايست سمپاشي انجام گيرد.حشره كشهاي متداول كه براي كنترل آفت بكار مي روند به هيچ عنوان موثر نيستند اما يك فراورده خاص در دسترس است كه وقتي براي ملافه ها، تشك ها، فرش ها و رويه بل ها به كار مي رود ، هيره ها را از بين مي برد.

خدمات سمپاشي | سمپاشي منازل | سمپاشي مايت | سمپاشي حشرات | سمپاشي حشرات موذي

http://www.sampashicaspian.ir

نظرات این مطلب

تعداد صفحات : 3

درباره ما
آمار سایت
  • کل مطالب : 34
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • بازدید امروز : 38
  • بازدید کننده امروز : 1
  • باردید دیروز : 55
  • بازدید کننده دیروز : 0
  • گوگل امروز : 1
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 39
  • بازدید ماه : 1131
  • بازدید سال : 23930
  • بازدید کلی : 2188867
  • <
    آرشیو
    اطلاعات کاربری
    نام کاربری :
    رمز عبور :
  • فراموشی رمز عبور؟
  • خبر نامه


    معرفی وبلاگ به یک دوست


    ایمیل شما :

    ایمیل دوست شما :



    کدهای اختصاصی